Morelli_Big Tangle Suite
François MorelliBig Tangle Suit, 2009.
Photo : courtesy of the artist

The Sketch Artist: Interview with François Morelli

jake moore
Like many of his generation who developed alongside the materially fluid trajectory of Conceptual Art and related movements such as Fluxus, Québec-based artist François Morelli’s projects have grown into events and situations, but he has maintained a connection to the physical act of drawing that is beyond the preparatory or the requisite speculative action for other works. Exceeding the mere commodity that the market so often demands to build a currency for performance-based or social practices, the marks Morelli makes are in parallel to his performance works and performative of the same conceptual content of presence and contact between people and things. They sharpen focus on how we weigh our response ability and intertwine it with responsibility.

Morelli came forward at a time when tenure-track teaching and conceptual practices held new currency within the academy. After part-time precarity in New York, New Jersey, and Québec, he arrived at Concordia University in Montréal, his hometown. Unlike so many artist-professors, teaching for Morelli is not a necessary exchange for the time and money that artistic development requires; his teaching is of his practice. This holistic ecology of making-thinking and thinking-making brushes up against the neoliberal framework of “research-creation,” in which predetermined outcomes and equivalency between art and science are sought in ways that often undermine the truly creative and generative potential of each.1 1 - Although I have used the term “making-thinking” for some time, I wish to acknowledge the proximity of an interdisciplinary and pedagogical project, The School of Making Thinking, co-founded by Aaron Finbloom, Matheson Westlake, and Abraham Avnisan. In some ways, their project aligns with Morelli’s conflation of art, thought, and life, though they are not personally connected in any way. See http://www.theschoolofmakingthinking.com. Instead, his hybrid art practice of drawing, rubber-stamping, stitching, grommeting, gathering, cleaning, cooking, walking, measuring, teaching, talking, adding, and subtracting is more aligned with Chus Martinez’s analysis of art as knowledgeable instead of producing knowledge, a perspective she elegantly put forward in her book Club Univers:… the fashionable phrase “art is the production of knowledge” hides a truth — though hardly the causal and productivist one that is implied. Art bears a strong relation to knowledge because thinking takes place in art, in the interstices of visibility and discourse. But this is different from being a site where arguments are produced, proof is developed, and conclusive evidence is given. Thinking makes seeing and speaking reach their limits.Morelli entre en scène à une époque où les postes permanents en enseignement et les pratiques conceptuelles commencent à se développer au sein du milieu. Après une période de précarité d’emploi à New York, au New Jersey et au Québec, il débarque à l’Université Concordia, à Montréal, d’où il est d’ailleurs originaire. Contrairement à tant d’artistes-professeurs, Morelli ne voit pas l’enseignement comme un mal nécessaire pour avoir accès au temps et à l’argent essentiels au développement artistique. L’enseignement fait partie intégrante de sa pratique. Cette écologie holistique du créer-penser et du penser-créer flirte avec la « recherche-création », cadre de travail néolibéral qui favorise des résultats prévisibles et une équivalence entre science et art qui, souvent, mine les perspectives véritablement créatives et génératrices de l’une comme de [NOTE count=3]l’autre2 2 - J’utilise le concept de créer-penser depuis un certain temps, mais je tiens à souligner la proximité d’un projet interdisciplinaire et pédagogique, The School of Making Thinking, cofondé par Abraham Avnisan, Aaron Finbloom et Matheson Westlake. Bien qu’il n’y ait pas de rapport entre Morelli et eux, d’une certaine façon, leur projet cadre avec l’amalgame que l’artiste-enseignant fait entre l’art, la pensée et la vie. Voir <www.theschoolofmakingthinking.com>.. En lieu et place, la pratique artistique hybride de Morelli, où se mêlent le dessin, l’estampe, la couture, le rivetage, l’amalgame, le nettoyage, la cuisine, la marche, la mesure, l’enseignement, la conversation, l’addition et la soustraction, se rapproche plutôt de la vision de l’art de Chus Martínez, pour qui l’art est détenteur plutôt que producteur de savoir, notion qu’elle expose en toute élégance dans son ouvrage intitulé Club Univers : « […] l’affirmation à la mode selon laquelle “l’art est la production de savoir” dissimule une vérité – mais pas celle, causale et productiviste, qui est sous-entendue. L’art entretient des liens solides avec le savoir parce qu’une réflexion est à l’œuvre dans l’art, dans les interstices de la visibilité et du discours. Mais il ne s’agit pas d’un espace d’où émaneraient des arguments, s’élaboreraient des preuves et jailliraient des données probantes. Réfléchir pousse à leur limite le voir et le parler4 3 - Chus Martinez, Club Univers (Berlin: Sternberg Press, 2016), 33.. »

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This article also appears in the issue 93 - Sketch
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